Piszczałka 6-otworowa

Piszczałka 6-otworowa jest instrumentem najbardziej rozpowszechnionym w kręgu kultury karpackiej. Materiałem na ich budowę był głównie bez czarny, uznawany za roślinę „magiczną”. Drewno bzu czarnego jest najczęściej wykorzystywanym budulcem dla instrumentów pasterskich ze względu na naturalnie występujący rdzeń z “gąbki” ułatwiający rozwiercanie drewna.  Dość często jako budulec dla piszczałek wykorzystywana jest kora wierzbowa, która w okresie wiosennym po dokładnym “opukaniu” łatwo odchodzi od drewna. Wielkość instrumentów była różna, od kilkunastocentymetrowych piszczałeczek do dużych basowych ponad sześćdziesięciocentymetrowych instrumentów. Rzadko spotyka się instrumenty dłuższe ze względu na konieczność stosowania dużych rozstawów otworów utrudniając wygodną grę. Bardzo często piszczałki zdobione są motywami roślinnymi. Rozpiętość dźwięków piszczałek 6-otworowych zależy od ich menzury – stosunku średnicy wewnętrznej instrumentu do jego długości (długości słupa powietrza). Dla piszczałek o wąskiej menzurze  można bez trudu zagrać ponad 2 oktawy. Skala instrumentu dla stroju D wygląda następująco D,E,F#,G,A,H,c#,d. Stosując chwyty krzyżykowe można wydobyć również dźwięki G# i C co daje możliwość łatwego grania skali lidyjskiej D,E,F#,G#,A,H,Cis,d oraz skali podhalańskiej D,E,F#,G#,A,H,C,d.

Piszczałki pasterskie wykonuję w dowolnej tonacji z drewna bzu czarnego o naturalnym wyglądzie, lub toczone z drewna czereśni, gruszy, jabłoni czy grabu. Instrumenty są precyzyjnie strojone do 440Hz. Zapytania dotyczące zakupu proszę kierować poprzez adres e-mail lub formularz kontaktowy.

 Kalino, Malino – polska melodia ludowa